Vinnare: Gulf Härnösand
Att ligga i framkant och konstant vidareutveckla kategorin samt produkter och att vara det lokala självklara valet är en utmaning i sig. Att då även ha drivkraften och motivationen att hitta nya sätt att marknadsföra kategorin, sina produkter och skapa hype kring sina unika lanseringar är imponerande. Samtidigt som man bidragit med en stark volymtillväxt har man aldrig tummat på kvaliteten, som är helt avgörande för att lyckas i denna kategori.
Vinnare: Circle K Vädermotet Göteborg
Butiken är inte bara ett nav för omställningen av tung och lätt trafik, den är även en av de allra största stationerna i Sverige vad gäller försäljning av dryck. Här har man satsat stort på just dryck och har lyckats öka försäljningen kraftigt mot föregående år. Bland annat har man investerat i ny kylinredning vilket gör att ytan optimerats, det vill säga fler produkter på mindre yta. Detta har starkt bidragit till en fin försäljningsökning. Man prioriterar dryck på många exponeringsplatser i butiken, vilket gör butiken till en värdig vinnare.
Vinnare: Pressbyrån Södersjukhuset
En fantastisk konfektyravdelning med maxade exponeringar på storsäljare och påfyllda hyllor. Här finns ett kreativt sinne för detaljer och fingertoppskänsla gällande vad kunden vill ha. Varorna är placerade på ett estetiskt tilltalande sätt som triggar köplust. En butik i världsklass som man blir glad av.
Vinnare: OKQ8 & butiken OKQ8 Hallstahammar
Genom att kontinuerligt och med engagemang utveckla stationerna tillsammans med kvällstidningarna för att optimera butikernas försäljning, så skapar kedjan en synlig och säljande exponering som anpassas efter varje butiks förutsättningar.
En fin butik som fortfarande har kvar tidningsstället direkt innanför entrén, vilket skapar extra bra impulsförsäljning. Det är alltid rent och snyggt med en supertrevlig personal, vilket lockar gamla som unga på orten att göra sina vardagsköp.
Vinnare: Direkten Nora
Butiken har ett stort och brett sortiment såväl som en stark och trovärdig kompetens inom kategorin Tobak. Att butiken ständigt hänger med i utvecklingen inom branschen gör dessutom att den alltid känns relevant. Detta är verkligen en butik som tar kategorin på allvar och behandlar den respektfullt, mot såväl kunder som leverantörer.
Vinnare: OKQ8 Grästorp
Denna station har etablerat sig som det självklara valet för glassälskare, tack vare ett imponerande engagemang för att erbjuda ett sortiment som inte bara är omfattande utan också noggrant utvalt för att tillfredsställa alla smakpreferenser. Oavsett om du längtar efter en tidlös klassiker eller är nyfiken på att prova en av de senaste, spännande smakerna på marknaden, kan du vara säker på att du hittar det du söker här.
Vinnare: Frendo i Ed
Butiken har att vågat satsa på sin verksamhet och haft en konstant utveckling. De har tagit fram egna koncept som de inte har varit rädda för att testa. Genom att alltid se till möjligheterna att kunna utveckla sin verksamhet för invånarna och ha koll på vad som efterfrågas, så har butiken blivit den självklara lunchserveringen på orten. Deras ständiga utveckling, driv och engagemang har gjort dem till vinnare.
Vinnare: Pressbyrån Malmö Central
En butik med ett strategiskt läge som inspirerar. Butiken är dessutom en populär destination i jakten på protienmål eller nyttiga mellanmål. Kylarna och hyllorna är väl frontade och samexponering är vanligt förekommande så att kunderna lätt kan hitta sitt kompletta mellanmål. Butiken är aktiv på sociala medier där nyheter/innovationer lyfts fram på ett fördelaktigt sätt inom kategorin proteinmål.
Vinnare: Celsius
Med en förmåga att förutse och överträffa kundernas förväntningar har årets vinnare visat en svårslagen kombination av innovation, kvalitet och engagemang. Genom att ständigt utmana branschstandarder har de skapat produkter som inte bara lockar med sin smak, utan också möter konsumenternas krav på funktionalitet och förväntan. Deras strategiska marknadsföring och starka kundfokus har resulterat i en imponerande tillväxt och en alltmer lojal kundbas, vilket gör dem till en förebild för andra i branschen.
Vinnare: Go Banana, Bergvik Karlstad, Mikael Blom
Det är ingen överdrift att säga att denna butik är unik. Ägaren, som har lång och bred branscherfarenhet, har skapat något helt nytt både vad gäller storlek och innehåll. Det handlar också om att våga satsa, tro på sig själv och sin affärsidé samt jobba intensivt för att nå målet. Den här ägaren och butiken är ett föredöme i bemärkelsen att göra något fullt ut som också är snyggt, säljande och lönsamt. Ett extra plus i kanten för allt annat bra som han har skapat från unga år och fram till nu – och det som komma skall.
Vinnare: Preem
I vår snabbt förändrade omvärld är det viktigt att satsa och ställa om för att möta kundernas förväntningar och behov. Årets kedja har kontinuerligt och målmedvetet förflyttat sig från att vara ett nödvändigt stopp till att bli en plats man gärna stannar på. Förändringsresan har utvecklat såväl utbud som butiksmiljö och kundbemötande. Detta har man gjort genom att utbilda, mäta och utvärdera sina aktiviteter i nära dialog med partners, kunder och medarbetare.